Lifestyle community voor Friese onderneemsters

Search
Close this search box.

Boekenpap. Iedere ondernemer een eigen boek. Het gaat er wel op lijken.

Tegenwoordig lijkt iedere gesettelde ondernemer vol adviezen te zitten, zoveel dat dit een behoorlijk boek kan vullen. Sterker nog; zelfs beginnende ondernemers doen een flink adviserende duit in het uitgeverszakje omdat ze precies weten hoe het moet. ‘We gaan het helemaal anders doen, en wel zo…!’ Die uitgever zijn ze natuurlijk zelf, dat begrijp je.

Niets mis met een boek, maar er zijn er al zoveel. Je moet van goede huizen komen om hier nog iets aan toe te voegen. Het hoeft heus niet altijd uniek of heel bijzonder. Soms is een boek, geschreven vanuit het hart, helemaal top. Fijn om te lezen, met herkenbare materie en ook nog eens inspirerend. Dat zijn de krenten in dat grote bord vol boekenpap.

Wat als een paal boven water blijft staan is dat je van andere mensen, die meer ervaring hebben dan jij in welke tak van sport dan ook, veel kunt leren. Dat kan met een boek, maar dan is het de kunst van die zogenoemde ervaringsdeskundigen, om hun ervaring en advies zo helder en inspirerend mogelijk op te schrijven. Het moet wel echt een verhaal zijn. En dat kan niet iedereen.

Natuurlijk is het een idee om een ghostwriter in te huren. Kost een paar centen, heb je ook wat. Pas dan wel op dat het jouw verhaal blijft. Dat het niet wordt verbogen tot een boek dat wel past in de huidige trend, maar niet meer bij jou. ‘In 12 maanden miljonair worden’ of ‘Miljonair met een gewone baan’. Klinkt allemaal te mooi om waar te zijn, en dat is dan ook vaak. Natuurlijk kun je er inspiratie uithalen, maar om met beide benen op de grond te blijven staan is er meer nodig. Gebakken lucht, waarmee je ver weg zweeft van de realiteit, is er al genoeg.

Terug naar dat eigen boek.

Heb jij mooie ervaringen en wil je andere ondernemers inspireren, dan is een eigen boek een mogelijkheid om dat de wereld in te zetten. Ben je al aan het schrijven? Probeer dan eens in drie zinnen te zeggen waar het boek over gaat, wie jij bent en wat je de lezer te bieden hebt. Is dat een aanvulling op wat er al geschreven is? Kun je mensen er echt mee uit de brand helpen? Is het werkelijk een antwoord op vragen van collega-ondernemers of klanten?

Zorg eerst voor antwoorden, inspiratie en een lekkere schrijfstijl. Kies voor inhoud. Echte inhoud. Dan is jouw boek geen boek te veel. Sterker nog; dan kunnen we niet wachten tot het uitgegeven wordt. Tot die tijd is het belangrijk dat je bij jezelf blijft en jouw ervaring op een zo helder mogelijke manier bundelt en met veel plezier in woorden kan overbrengen. Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste, dat plezier. Dat voelt een lezer ook.

En heb je een boekentip van welk genre of schrijver dan ook? Tip de redactie.

Deel dit bericht

Gerelateerde berichten

SYMPATHIEK!

Dit artikel krijg je van FFYS cadeau. Om ons te steunen en meer interviews van Friese onderneemsters te lezen word je voor slechts 10 euro per jaar lid van onze community. Zo blijf jij op de hoogte van wat de Friese zakenvrouw beweegt. En hé; je hoeft geen Fries te zijn om lid te worden 😉