Lifestyle community voor Friese onderneemsters

Zoek
Sluit dit zoekvak.

‘Ik zoek echt de verbinding met de klant’

Annemarie Postma zwaait de scepter in een prachtige ICI Paris XL winkel vol parfums en huidverzorgingsproducten. “Advies geven over huidverzorging of een geur brengt je soms heel dichtbij het leven van iemand.”

Black Friday, Sinterklaas, Kerstmis, de jaarwisseling. Ze komen eraan. Dat betekent voor de detailhandel de handen uit de mouwen. Annemarie Postma (53), filiaalmanager bij ICI Paris XL in Leeuwarden is goed voorbereid. Als we haar spreken in de personeelsruimte achter de blinkende winkel vol mooie verzorgingsproducten en heerlijke geuren, zijn er al Sinterklaas- en Kerstschema’s aan de muur geprikt.

“We zijn goed voorbereid. Met ‘we’ bedoel ik mijn team dat bestaat uit allemaal kundige dames met elk hun eigen expertise. We vormen een mooi team en ik vind het leuk dat ik de mogelijkheid heb met hen deze prachtige winkel te draaien. Ondanks dat de winkel onder een grote keten valt, voel ik me echt een ondernemer. Ik kan hier volledig mijn ervaring en know how inzetten,” vertelt Annemarie enthousiast. En ervaring heeft ze. Als zestienjarige startte ze haar loopbaan in 1986 bij drogisterij Trekpleister. “Ik haalde in de avonduren mijn vakdiploma, deed trainingen en ontwikkelde me tot opleidingsmanager, en gaf uiteindelijk zelf ook trainingen en coaching. Ook deed ik de opleiding tot schoonheidsspecialiste. Even dacht ik erover een eigen salon te beginnen, maar zes jaar geleden kreeg ik de kans over te stappen naar ICI Paris XL dat onder hetzelfde moederbedrijf valt.”

Ik houd van het één op één contact met de klant

Ze kreeg de mogelijkheid zichzelf nog verder te ontwikkelen en maakte zich de nieuwe winkel helemaal eigen. Het verschil met Trekpleister is niet alleen dat het een ander assortiment producten betreft, maar er is ook meer één op één contact met klanten. “Naast het opleiden van nieuwe medewerkers, het geven van trainingen en systeem-coaching, sta ik ook zelf fysiek in de winkel. Ik geef mensen advies over bijvoorbeeld het verzorgen van hun huid of bij het kiezen van een geur. Soms maken we daarbij gebruik van onze servicesalon waar we de klanten crèmes en geuren kunnen laten ervaren. We verrassen klanten graag en bieden hen ook vaak iets extra’s. Er komt veel vakkennis bij kijken om de klant van een zo goed en actueel mogelijk advies te voorzien. Daarvoor moet je soms doorvragen. Ik zoek in dat geval altijd echt de verbinding met de klant. Als deze bijvoorbeeld om de juiste huidverzorgingsproducten vraagt, gaat het vaak om meer dan een crème adviseren. De huid is ons grootste orgaan en tekent direct als er iets aan de hand is. Zit iemand niet lekker in zijn vel, is iemand ziek geweest, is iemand verdrietig, wat is iemands levensstijl, in welke fase van het leven zit iemand? Dat zijn allemaal aspecten die meetellen bij een goed advies. Dat vind ik het mooie aan dit vak. Als ik echt persoonlijk en duidelijk advies kan geven, geeft mij dat voldoening. Of iemand nu wel of niet tot koop overgaat.”

Naast het advies op maat meent Annemarie dat de basis van alle huidverzorging een goede reiniging is. “Je kunt nog zo’n dure crème smeren, maar als de huid niet goed schoon is, is dat zonde voor de werking van zo’n product. Of je nu reinigt met een milk, tonic, gel of met schuim maakt niet uit, want dat is afhankelijk van waar je voorkeur naar uitgaat en hoe jouw reinigingsritueel eruitziet. Maar dát je de huid goed reinigt is belangrijk. Net zoals veel water drinken, gezond eten, voldoende bewegen en niet roken. De huid maakt veel zichtbaar.” Na een reiniging volgen een serum en een dag- en nachtcrème. “En aan het einde van de zomer is het goed om een moisturizer in te zetten om de huid van voldoende vocht te voorzien na al die uren zon.”

Gebruik make-up om de beste versie van jezelf te zijn

Welke producten je ook gebruikt, het is belangrijk de beste versie van jezelf te kunnen zijn. Dat betekent volgens Annemarie dat je je niet moet verstoppen achter make-up, maar de make-up moet inzetten om je sterke punten naar voren te halen zoals de ogen of de vorm van het gezicht. “Dat is voor iedereen belangrijk, maar zeker ook voor mensen die langdurig ziek zijn of onder behandeling zijn voor kanker. Daarom draagt ICI Paris XL bij aan de stichting Look Good, Feel Better door in ziekenhuizen workshops te verzorgen. Er wordt aandacht besteed aan huidverzorging, make-up en het haar. Ook als je een haarstukje, pruik, muts of sjaal draagt, wil je er goed uitzien. Bij make-up kun je ook denken aan het bijwerken van ontbrekende wenkbrauwen ten gevolge van een chemokuur, of hoe je jezelf opmaakt als je geen wimpers hebt. We halen de mensen even uit de dagelijkse beslommeringen en hun zorgen over een behandeling. We doen dit op vrijwillige basis en geven advies, beantwoorden vragen en helpen dus bij de verzorging en de make-up.”

Iedereen heeft recht op aandacht, meent Annemarie. “Hoe je er ook uitziet, of je gezond of ziek bent. Je bent bij ons welkom. Iedereen is gelijk en het gaat erom zoveel mogelijk jezelf te kunnen zijn. Dat betekent dat ik soms bijzondere, schrijnende en ook vrolijke verhalen te horen krijgt. Dit is echt mensenwerk. Je komt heel dichtbij het leven van iemand terwijl je dat misschien niet zo snel zou denken in een winkel als deze.”

Inmiddels staat het team van Annemarie paraat voor de drukke laatste maanden van het jaar met alle feestdagen. “Het is de cadeautjestijd. En uiteraard krijgen wij hier ook te maken met kerstpakketten. Ik zou willen zeggen: bestel ze op tijd. Dan komt het zeker goed.”

banner iciparisxl

Deel dit bericht

Gerelateerde berichten

SYMPATHIEK!

Dit artikel krijg je van FFYS cadeau. Om ons te steunen en meer interviews van Friese onderneemsters te lezen word je voor slechts 10 euro per jaar lid van onze community. Zo blijf jij op de hoogte van wat de Friese zakenvrouw beweegt. En hé; je hoeft geen Fries te zijn om lid te worden 😉