Lifestyle community voor Friese onderneemsters

Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Je moet in je eigen bedrijf goed zichtbaar zijn

Tineke Merkus (51) is ondernemer en sportvrouw tegelijk. Beide doet ze vanuit haar hart, maar ze kent ook zakelijk de klappen van de zweep. Wat begon als een hobby is uitgegroeid tot een heus bedrijf, dat onlangs flink is uitgebreid.

Tineke Merkus is een zakenvrouw en sporter in hart en nieren. Ze liet een sterrenhemel onder haar borst tatoeëren met zes sterren, die symbool staan voor de zes kruisjes die ze kreeg voor iedere keer dat ze deelnam aan de SUP11. Dat geeft haar een ander voorkomen dan toen ze nog werkzaam was als commercieel en financieel adviseur in het bedrijfsleven en de bankwereld. Die tijd ligt inmiddels al ver achter haar, maar wat ze daar leerde heeft ze regelmatig kunnen toepassen in haar huidige onderneming. Dat moest ook wel, want ze was een van de early adapters van de SUP sport in Nederland. Moest alles zelf ‘uitvinden’. Ze startte haar SUP Skool Leeuwarden in 2013, toen het suppen nog helemaal niet zo populair was als het nu is.

“Ik was veertig toen ik met suppen begon, eigenlijk tien jaar te laat om bij wedstrijden nog tot grote prestaties te komen. Het is een fysiek zware sport, naarmate ik ouder word heb ik meer tijd nodig om te herstellen van een race en ben ik meer blessure gevoelig”.

Van de bank op de plank

Toen ik begin 2013 met SUP Skool Leeuwarden begon, was dat hobbymatig naast mijn commerciële functie in het bankwezen. Ik wilde toen al graag anderen laten ervaren wat het met mij deed; wat suppen voor je welzijn kan betekenen. “Ik zie mensen na een drukke dag helemaal tot rust komen op het water. Ze gaan als een andere persoon weer naar huis. Dan is mijn missie geslaagd.”

Ik ben idealistisch maar ook commercieel

Inmiddels is het hobbymatige er wel vanaf en is SUP Skool Leeuwarden een goedlopend bedrijf geworden. “Misschien is het omdat ik altijd in commerciële functies heb gewerkt; het moet wel geld opleveren anders kan ik dit niet blijven doen. Dan zou het geen bedrijf zijn, waar ik mijn inkomen mee verdien en was het een hobby gebleven. Ik werk met die commerciële inslag, maar ook intuïtief. Ik ga bij alles op mijn gevoel af. Als het niet goed voelt dan pak ik het anders aan.

Toen ik pas begon met de SUP school deed ik alles zelf. Ik reed overal met een trailer volgeladen met SUP boards naartoe. Ik gaf les, deed mijn administratie en stak veel tijd in de social media. Daarnaast trainde ik volop voor de wedstrijden. Prachtig om te doen maar fysiek zwaar. Te zwaar. Dat moest dus anders.

Het jaar daarop deed ik vooral het regelwerk en heb ik veel lessen uitbesteed. Klanten bleven echter vragen waar ik was. Ik was in mijn eigen bedrijf niet voldoende zichtbaar meer. Dat werkte voor mij niet goed, want als eigenaar en het gezicht van de SUP Skool Leeuwarden moest en wilde ik ook letterlijk zichtbaar zijn. Daar zorg ik nu voor.Ik blog regelmatig, neem zelf de telefoon aan en beantwoord de mail. Ook met de SUP instructeurs vormen we een hecht team. Voor ze met een groep het water op gaan bespreek ik de details met hen. En bij een aantal SUP lessen en toertochten ga ik weer zelf mee het water op, want op een SUP board voel ik me nog altijd het best”.

Blijf bij je bedrijfsmissie en houd focus

Mijn man Ritske is van de lange termijn en een echte strateeg. Ikzelf ben meer een doener en van de korte termijn, heb veel creatieve ideeën en organiseer graag de verschillende SUP activiteiten. Ritske leert me op koers te blijven, in de juiste richting te blijven ondernemen. Deze tip wil ik ook aan andere ondernemers meegeven: je kiest eerst een duidelijke missie en richting in je bedrijf. Stel jezelf daarna bij alles wat je doet de vraag: past dit bij mijn bedrijfsmissie en draagt dit bij aan mijn doelstelling? Ik koos voor de SUP sport en mijn missie is zoveel mogelijk mensen op de SUP te krijgen. Heel even raakte ik van mijn pad. Ik vond yoga zo’n mooie aanvulling voor het welzijn van mensen, dat ik dat wilde toevoegen aan mijn bedrijf. Ik heb de yin yoga docenten opleiding afgerond en richtte daarna Yoga Skool Leeuwarden op. Al heel snel kwam ik tot de conclusie dat de focus voor mij maar op één van beide gericht kan zijn. Ik heb ervan geleerd, na mijn yoga-uitstapje denk ik bij ieder nieuw idee: past dit bij de SUPSkool missie?”

Een grote beslissing

“Afgelopen winter hebben we besloten om fors uit te breiden. Hier is een grote investering mee gemoeid en dat vind ik best spannend. Er is een uitbreiding gekomen van nieuwe SUP boards voor de lessen en de verhuur, maar ook een nieuw element: SUP Store Leeuwarden. Deze webshop is onlangs geopend.

Tevens bieden we dit seizoen diverse personeelsuitjes aan en gaan we o.a. combinaties maken van varen en suppen. Eerst een stuk varen met onze nieuwe praam de SUP Queen, boards mee in de boot en dan op een mooie plek met de groep op de SUP. Met een hapje en drankje erbij heerlijk vertoeven op het water. Van het uitvoeren van nieuwe ideeën krijg ik energie, maar ik vergeet nooit de activiteiten van het eerste uur zoals de Friday Night SUP in Leeuwarden. Ons maandelijkse event. We doen het al zo lang, maar deelnemers vinden het nog altijd prachtig om op vrijdagavond een rondje op de SUP door de binnenstad te peddelen. Halverwege, in de Prinsentuin, serveren we een drankje vanuit de meevarende volgboot met muziek. Na deze pauze is het bijna donker en gaan de lichtjes aan. Fietslampjes of kerstverlichting; alles wat brandt wordt op de kleding, peddel en SUP vastgemaakt. Een magisch gezicht!

Tijd voor nieuwe generatie sporters en ondernemers

“Ik ben nog steeds helemaal door de SUP sport gegrepen, maar zelf wedstrijden suppen doe ik niet meer. Als sporter wil ik nu mijn ervaring overbrengen op anderen die graag aan een evenement zoals de SUP 11 willen meedoen. Ik kan goed inschatten of het wat voor iemand is en wat een persoon nodig heeft. Aan wedstrijden meedoen is fysiek zwaar, een goede voorbereiding is dan ook noodzakelijk. Conditie, voeding, SUP board, kleding, de weersomstandigheden. Het vraagt allemaal aandacht. Zelf laat ik die wedstrijden nu voor wat het is en stel mijn persoonlijke doel op een ander vlak: meedoen aan mooie evenementen, de finish halen én vooral genieten!”

Als ondernemer heb ik de SUP sport de afgelopen tijd enorm zien groeien, misschien wel mede dankzij Corona. Op de SUP was het op afstand veilig om samen buiten sporten. Ook heeft de titel Culturele Hoofdstad een nog steeds groeiende toeristenstroom op gang gebracht. Leeuwarden telt veel studenten en natuurlijk de Liwwadders die komen suppen. Er is animo genoeg, maar ik vind ook dat het tijd is voor de next generation als het gaat om het ondernemen. Ik hou van de frisse blik van jongeren en hun kijk op zaken, vanuit hun perspectief en opleiding. Die is heel anders dan toen ik studeerde. Daarom werk ik ook graag met studenten van NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. De richting Leisure Management & Events sluit goed aan bij onze branche.”

Blij met?

Mijn nieuwe website! Ik heb de winterperiode goed besteed. Als je groeit met je bedrijf kijk je altijd naar waar je tijd kunt winnen. Reserveren en betalen van lessen, arrangementen en boards kan nu online. Echt heel makkelijk. Vervolgens wordt onze agenda automatisch bijgewerkt en is er een namenlijst van deelnemers voorhanden. Ook belangrijk: we houden op deze manier goed overzicht over het aantal beschikbare boards voor zowel de SUPSkool als het Stadsstrand.

Waardoor ontspan je?

In het drukke zomerseizoen er even een nachtje tussenuit. We rijden dan met de camper naar Noord-Holland. Het Noordzeestrand is voor mij de ultieme plek dicht bij huis om even te ontspannen. Ik houd van minimalistisch leven. Eigenlijk steeds meer. Op reis met alleen een rugzak met het hoognodige. Lekker op pad met de camper en mooie SUP spots ontdekken. Wel altijd bij het water, ja.

Deel dit bericht

Gerelateerde berichten