Het is geen nieuws dat bij een groot percentage van de consumenten emotie een rol speelt bij de beslissing om een product te kopen. “In mijn vakgebied is dat zeker zo. Daar is niets mis mee, maar ik ben van mening dat je er dan wel heel erg blij van moet worden. Ik wil hier geen klant niet blij de deur uit zien gaan.” FFYS in gesprek met filiaalmanager Alies Beintema (50) van ICI Paris XL in Drachten.
“Waar iemand vooral blij van wordt? Je voelt echt het verschil als je je huid goed verzorgt. Dat hoeft echt niet per se met een kostbare crème. Het gaat met name om de aandacht die je voor jezelf, je uiterlijk en je huid hebt. Als je jezelf maar zowel inwendig als uitwendig goed verzorgt. Dat geeft een positief gevoel.” Lijkt dat cliché en soms oppervlakkig, volgens Alies is dat echt niet zo. “Ik heb jaren geleden problemen met mijn gezondheid gehad. Als gevolg daarvan was ik vooral heel erg moe en mijn haar viel uit. Dat voelde verschrikkelijk. Dan ben je echt blij als je er met de juiste producten en de juiste make-up beter uit kunt zien. Dan voel je je al een stuk beter. Gelukkig ben ik inmiddels door de juiste medicatie te nemen weer opgeknapt, maar het staat voor mij als een paal boven water dat je altijd die aandacht voor jezelf en je uiterlijk moet en mag hebben.”
Alies is zestien jaar werkzaam voor ICI Paris XL in Drachten. “Daarvoor werkte ik achttien jaar in een drogisterij. Eerst in loondienst en na tien jaar als zelfstandig ondernemer. Ik ben heel gedreven en nadat ik op mijn zestiende begonnen was, haalde ik al snel daarna de nodige diploma’s. Ik hielp later ook wel andere vestigingen, bijvoorbeeld bij verbouwingen. Ik was pas 24 jaar toen ik als franchise een filiaal van drogisterij Trekpleister onder mijn hoede nam. Ik werkte er samen met negen werknemers en het was een grote verantwoordelijkheid. Toen ik in 2005 ziek werd, was dat laatste me te veel. Ik vroeg me af wat ik nog wilde. Ik nam de beslissing de zaak te verkopen en heb toen bij ICI Paris gesolliciteerd.”
‘Mensen vertellen je regelmatig hun complete levensverhaal’
Het was in het begin wennen, vertelt Alies. “Het is een heel andere winkel dan een drogisterij. Bij ICI Paris XL geef ik persoonlijk advies aan klanten. Je bent soms ook een beetje een psycholoog, want mensen vertellen je regelmatig hun complete levensverhaal. Als ik iemand dan blij kan maken met een verzorgingsproduct of een heerlijk passende geur, dan geeft dat veel voldoening.” Alies vindt het niet alleen leuk, maar ook belangrijk om een goed advies te kunnen geven. “Mensen hoeven echt niet direct van alles te kopen. Ik zeg altijd maar: ‘probeer het even uit en kom terug als het niet bevalt. Proberen we gewoon weer iets anders. Ik geef de klant altijd veel gerichte samples mee.” Alies werkt samen met zo’n acht collega’s. “Een team met veel kennis van zaken, waar ik trots op ben en dat klanten voorziet van de juiste adviezen. Het zijn allemaal vrouwen, maar we hebben nu al voor het tweede jaar een mannelijke stagiair. Klanten lopen met hem weg. Hij geeft fantastische adviezen en kan veel vertellen over het verhaal achter de geuren, over de samenstelling en de werking ervan.”
Ondanks dat Alies veel heeft meegemaakt, is ze heel positief ingesteld. “Ik heb het naar mijn zin in mijn werk en heb een gewoon een happy leven. Mijn man is mijn steun en toeverlaat. Hij heeft overigens ook een eigen bedrijf, dus we kennen het klappen van de zweep. Je moet weten dat ik altijd goed kijk naar wat ik wel heb, in plaats van klagen over wat er niet is of wat ik kwijt ben. Er is nog altijd veel te genieten. Ook als het gaat over mijn werk en in het contact met klanten. De positiviteit werkt in alles door en ik ben heel open-minded. In de winkel zijn alle mogelijke mensen welkom. Of je nu topfit of ziek bent. Geen vraag is ons te veel. Samen met mijn team sta ik dagelijks klaar om iedere klant van de juiste adviezen te voorzien en bedrijven kunnen, met de feestdagen voor de deur, nu prachtige kerstpakketten bestellen.”